De geschiedenis (klik om te vergroten) De geschiedenis

Het andere grafische werk

Naast de dubbelfocustekeningen maakte Andriessen nog enkele andere zeer boeiende tekeningen. Deze zijn gemaakt in de periode dat Andriessen aan de Gerrit Rietveld academie studeerde. Bij deze tekeningen mocht hij van zichzelf geen gebruik maken van een liniaal en het hele vel moest vol getekend worden. Je zou kunnen zeggen dat deze litho's de aanzet zijn tot de dubbelfocustekeningen, want ook in deze tekeningen zijn veel details verborgen. Op het eerste gezicht lijkt iets bijvoorbeeld op een Perzisch tapijt, maar van dichtbij zie je dat er weer andere tekeningen in verstopt zitten.

Allereerst tekende hij De stad (1972). Futuristische gebouwen, met er doorheen 'gevlochten' de wegen van deze stad. De gebouwen laten de fantasievolle Eldorische stijl goed zien. Deze litho is indertijd gedrukt in een oplage van 50 exemplaren, die uitverkocht is. Wel zijn er nog enkele proefdrukken beschikbaar. Deze tekening kreeg een 'vervolg' in 1982. Samen met enkele vrienden wilde Andriessen een tekenfilm maken. Het verhaal speelde zich af in die stad en de hoofdfiguur moest van een weg in de diepte vallen. Om dat te kunnen filmen, moest de 'onderkant' van de stad zichtbaar gemaakt worden. Dit resulteerde in De ovale stad. Op een dag plaatste Andriessen bij toeval een aluminium koker in het midden van de ovale stad en toen bleek, dat de schuin uitwaaierende huizen rechtop gespiegeld werden. Zo groot was zijn talent, dat hij dit zomaar 'uit de losse pols' had kunnen tekenen.

Hierna maakte hij De muziekkamer (1973). Dit is een afbeelding van een aantal musicerende 'heren', gekleed in Eldorische stijl. Er staan veel instrumenten uitgestald. Een groot aantal is een combinatie van bekende instrumenten en Andriessens voorliefde voor automaten is ook hier zichtbaar. Tijdens het luisteren naar de muziek, nadat de apparaten in werking zijn gezet, zouden de heren hun borreltje kunnen nuttigen. Deze litho is gedrukt in een oplage van 50 exemplaren, waarvan er nog een paar verkrijgbaar zijn.

Ook is er de litho De televisiekamer (1974). Dit is een afbeelding van een kamer, met daarin diverse televisieachtige apparaten. De kamer zelf is Eldorisch, met een grillig en bizar interieur. Zelfs in het vloerkleed heeft Andriessen zijn fantasie laten gaan: diverse koppen van mensen en dieren zijn erin te zien. Deze is gedrukt in een oplage van 100 exemplaren, waarvan er nog enkele verkrijgbaar zijn.