De Stad (1982) (klik om te vergroten) De Stad (1982)

Grafiek

Jurriaan heeft als kind al een heldere en overzichtelijke tekenstijl, die hij tijdens zijn studie aan de Gerrit Rietveld Academie verfijnt. Zijn studietekeningen van modellen en portretten zijn helder, de menselijke vormen aangezet met een enkele lijn die niets aan duidelijkheid te wensen overlaat.
Tijdens zijn studiejaren neemt hij al opdrachten aan. Van de toentijds nog op stapel staande uitbreiding van Schiphol maakt hij een aantal aquarellen.
Tijdens zijn studietijd maakt hij diverse litho's: De Muziekkamer, De Televisiekamer en De Stad. De exacte ontstaansdata van deze litho's zijn niet bekend. De litho De Stad zou later aanleiding vormen voor een animatiefilm, waarvoor Andriessen een nieuwe ovaalvormige versie van De Stad ontwerpt (1982).
Na zijn studie tekent hij Portret van Mieneke (1978). Deze afbeelding is een dubbelfocustekening, de tweede in de reeks. Van veraf is het een portret van een vrouw, van dichtbij zie je dat dit portret is opgebouwd uit vele, kleine tekeningetjes. Tijdens het maken van deze tekeningen komt Andriessen op het idee zijn grafische talent te combineren met zijn muzikale talent. Na veel denkwerk ontstond zo zijn Portret van Hedwig, weer een dubbelfocustekening: het portret van zijn partner Hedwig, geheel opgebouwd uit muzieknotaties van eigen composities.
Naast zijn zwart/wit werk maakt Andriessen veel gouaches, die alle horen bij zijn oeuvre Eldorica. De combinatie van technieken en de soms surrealistische afbeeldingen maakt de platen boeiend om naar te kijken.